Visjon og verdier

Vår visjon er Vi kan - vil du?

I listen under finner du oversikten over våre verdier, med underliggende mål og tiltak.

Mål

  • Skolen har rom for utprøving av nye modeller og tiltak 

Tiltak

  • Ledelsen sørger for at elever og lærere trekkes med i planarbeid og utviklingsarbeid. 
  • Skolen legger vekt på teknologi og samarbeidsfremmende pedagogikk. 

Mål

  • Elever og lærere samarbeider om undervisningsopplegget 

Tiltak

  • Vi møter hverandre med åpenhet og respekt. 
  • Lærerne gir elevene positiv faglig forsterkning. 
  • Tar utgangspunkt i elevens forutsetninger og interesser. 
  • Involverer elevene i planlegging og gjennomføring. 

Mål

  • Våre elever skal fullføre utdanningen med best mulig karakterer. 

Tiltak

  • Eleven skal kjenne til hva hun/han skal vurderes i og hva som skal  til for å få en bedre karakter. 
  • Læreren framhever det eleven lykkes med, men gir også beskjed om hva som kan forbedres. 
  • Egenvurderingen danner utgangspunktet for elevsamtalen. 

Mål

  • Eleven blir sett av læreren. 
  • Det oppfattes som legitimt å ta opp vanskelige saker 

Tiltak

  • Basistimen brukes for å gi elevene bedre forståelse for læringsarbeid, åpne for dialog og la elevene ta opp saker. 
  • Vi tar hensyn til elevens individuelle behov, gir enkelte elever dispensasjon, fritak eller alternativt opplegg. 
  • Vi ønsker at gjensidige forventninger i forhold til kommunikasjon avtales mellom lærer og elev i forkant. 
  • Skolen har sin profil og standarder, men for å utnytte kompetansen har personalet en stor grad av autonomi i gjennomføring av det pedagogiske arbeidet. 

Mål

  • Lærerne er tydelige ledere. 
  • Elevene viser selvstendighet og har et bevisst forhold til eget læringsarbeid. 

Tiltak

  • Alle møter presis og forberedt. 
  • Kontaktlærer følger med på elevens faglige arbeid og prestasjoner. 
  • Læreren skiller mellom veileder- og vurderingsrollen. 
  • Elever og lærere diskuterer tiltak som sikrer et godt sosialt miljø.

Mål

  • Elevene samarbeider godt med andre. 
  • Lærerne deler sin pedagogiske praksis med hverandre. 
  • Foreldrene er aktive bidragsytere. 

Tiltak

  • Undervisningsmetodene varieres og læreren er åpen for flere tilnærmingsmåter i samarbeid med elevene. 
  • Lærerne utnytter samarbeidsmulighetene som ligger i fagdager og parallellegging av fag på samme trinn. 
  • Elever, lærere og ledelse bruker skoleundersøkelser for å forbedre læringsarbeidet. 
  • Foreldrene involveres gjennom samtaler med kontaktlærer, i foreldremøter og foreldreråd. 
  • Ledelsen legger til rette for pedagogiske debatter. 

Mål

Hverdagen skal preges av humor og glede. 

Tiltak

  • Se etter det positive i ulike situasjoner og hos hverandre. 
  • Treningsleir og skolestart legger til rette for et godt miljø. 
  • Skolen benytter seg av tilbud i den kulturelle skolesekken. 
  • Skolen oppfordrer til aktivitet blant elever og ansatte utenom undervisning-/arbeidstid. 
  • Elevrådet legger opp til felles aktiviteter i midttimen.